فائزه توکل: این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در شرایطی که مدت زمان کوتاهی تا 22 خرداد ماه باقی است نامزدهای این دوره در حال تبیین برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود برای اداره کشور هستند.

در این میان مردم بهترین گزینه برای داوری عملکرد کاندیداها به شمار می‌روند. افرادی که در حال حاضر خود را برای قبول پست حساس ریاست قوه مجریه آماده کرده‌اند، اگر هدفشان خدمت به مردم باشد قطعا از سوی آحاد ملت پذیرفته می‌شوند. مردم معتقدند یک کاندیدا اگر در مسئولیت‌های قبلی عملکرد مناسب، اصولی و صحیح داشته باشد شانس بیشتری برای پیروز شدن خواهد داشت.برای جویا شدن نظر مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهوری آینده به گفت‌وگو با چند شهروند زنجانی و ساروی پرداختیم.

بهبود وضع اقتصادی

مهدی مشیری 39 ساله اهل شهر زنجان است. او اولین خواسته‌اش از رئیس‌جمهوری آینده را بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم عنوان می‌کند و می‌گوید: فردی که قرار است رئیس‌جمهور شود باید بیشتر از هر چیزی به فکر اقتصاد کشور و حل مشکلات آن باشد چرا که تمام مسائل و معضلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... در نتیجه وضع بد اقتصادی بوجود می‌آیند و به همین دلیل اول از همه رئیس‌جمهوری آینده باید این معضل را حل کند.

یک دانشجوی زنجانی هم در این باره می‌گوید: در حال حاضر فضای دانشگاه‌ها کاملا راکد و ساکن است و هیچ جنب و جوشی در میان دانشجویان برای انجام دادن کارهای فرهنگی و برگزاری سمینارهای علمی وجود ندارد. لیلا اشراقی 23 ساله در ادامه می‌گوید: به عقیده من رئیس‌جمهور آینده باید به دنبال تعامل هرچه بیشتر با قشر فرهنگی و علمی باشد و فضای علمی و فرهنگی جامعه را شادابتر کند.

حسین اسلامی پناه همشهری دیگر مهدی و لیلا یکی از برنامه‌های مهم رئیس‌جمهور آینده را گسترش روابط خارجی می‌داند و بیان می‌کند: به نظر من برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر و افزایش صادرات و واردات با آنها، می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور کند. متاسفانه در چند سال اخیر این روابط به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده عملکرد نه چندان مناسب برخی مسئولان کشوری است.

ارتقای فرهنگ ایرانی

گفت‌وگو با شهروندان ساروی از مازندران مجال دیگری بود که انتظارات متفاوتی از رئیس‌جمهوری آینده کشور مطرح شود.رسول قاسم‌زاده 19 ساله از کمبود مراکز فرهنگی – تفریحی مانند فرهنگسرا و پارک در شهرشان شکایت می‌کند و می‌گوید: یکی از انتظارات ما جوانان توجه و رسیدگی بیشتر به قشر جوان و افزایش امکانات تفریحی برای آنان است تا بتوانند از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را کنند و به سمت کارهای خلاف نروند.

وحید اسماعیلی هم 55 ساله و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی است. او شکایت زیادی از وضعیت نابسامان اقتصادی کشور دارد و انتظار خودش را از رئیس‌جمهوری آینده این چنین عنوان می‌کند: الان با حقوق بازنشستگی نمی‌شود زندگی را چرخاند و مجبوریم بعد از بازنشستگی هم به دنبال کار باشیم.

وضعیت اشتغال جوانان هم اصلا مساعد نیست و به همین دلیل امکان ازدواج و تشکیل زندگی به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود اولین برنامه‌اش را باید سروسامان دادن به اقتصاد و وضعیت زندگی مردم قرار دهد تا دیگر مشکلات هم حل شود.

سمانه سالمکار 26 ساله یکی از کسانی است که علاقه زیادی به سینما و تئاتر دارد. او می‌گوید: در حال حاضر شهر ما و اکثر شهرها فاقد سالن‌های مناسب برای سینما و تئاتر هستند. همچنین سخت‌گیری‌هایی که در زمینه ساخت آثار خوب صورت می‌گیرد باعث شده تا فیلمسازان و هنرمندان رغبت چندانی برای فعالیت در این زمینه نداشته باشند.

 بنابراین به نظر من رئیس‌جمهوری آینده باید کسی باشد که توجه زیادی به ارتقای فرهنگ و آداب و رسوم کشور عزیزمان ایران داشته باشد و رسیدگی بیشتری به این بخش کند.

همشهری استانها

کد خبر 82771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز